Statistieken

m2 oppervlakte

SKU's

Pallets in bulkvoorraad

Pick-to-Light carts

Blokker

"Logistiek is niet langer een obstakel voor de uitvoering van de commerciële strategie. Ons distributiecentrum is een verkoopmachine geworden." - Roel Megens, DC-manager bij Blokker

Winkelketen Blokker heeft zijn logistieke kosten drastisch verlaagd door zijn activiteiten voor e-commerce en brick and mortar logistiek te integreren. In het dertig jaar oude distributiecentrum in Geldermalsen is een uitgekiend orderverzamelconcept ontworpen. Dc-manager Roel Megens: "Onze logistiek kan nu uitgroeien tot de driver van de commerciële strategie."

Tegenwoordig worstelen veel retailers met de integratie van e-commerce en winkellogistiek. De vraag die wordt gesteld: hoe moet je beide operaties combineren in één DC? "De meeste retailers benadrukken de verschillen tussen de twee operaties. Dan is het inderdaad moeilijk om die te integreren. Wij hebben echter gekeken naar de overeenkomsten, die groter blijken te zijn dan vaak wordt gedacht", aldus Megens. De focus op de overeenkomsten tussen beide operaties heeft geleid tot een logistiek concept dat geen onderscheid meer maakt tussen het picken van e-commerce orders en winkelorders. Beide orderstromen worden gelijktijdig afgehandeld in een volledig vernieuwde ruimte. "Pas na het orderpicken maken we een splitsing in internet- en winkelstromen", zegt Megens.

Shuttle systeem als een buffer

Het shuttle-systeem is hier van groot belang. Hier worden alle volle bakken die door de transportband worden aangevoerd, tijdelijk opgeslagen. Ze blijven in het shuttlesysteem totdat de desbetreffende orders zijn afgehandeld. De shuttles zorgen er vervolgens voor dat de bakken voor elke winkel op het juiste moment in de juiste volgorde worden gelost. Vervolgens gaan ze naar een automatische traystapelaar, waar ze in stapels van acht op een dolly worden geplaatst. Die dolly wordt vervolgens met de rolcontainers in de juiste voorbereidingszone op de verzendvloer geplaatst. Het WMS stopt alle orders met één orderregel in een aparte batch, zodat de bakken met deze orders met één orderregel direct naar een verpakkingsmachine worden getransporteerd. Deze machine verpakt de artikelen automatisch in een doos op maat.

Intelligente pick carts

Het vernieuwde gedeelte van het DC bestaat uit twee verschillende delen. Het meest complexe deel neemt de minste ruimte in beslag, maar omvat het grootste deel van het assortiment: de kleine artikelen en de slow runners. In deze zone staan de artikelen met de hoogste omzet op de begane grond in doorrolstellingen of op pallets. De artikelen met de laagste omzet staan op de nieuwe tussenverdieping met legbordstellingen. Palletrekken staan tegen de wanden rondom deze ruimte om de pickvoorraad aan te vullen. "We noemen dit de close-to-fill locaties", zegt Megens. Orderverzamelaars doen hun ronde met intelligente pick carts die plaats bieden aan acht bakken. De intelligentie is zichtbaar via de pick-to-light displays op elke kar. Zodra de orderpicker de barcode van de picklocatie scant, geven deze displays aan hoeveel stuks er in elke bak moeten.

Download de case study

Waarmee kunnen we je helpen?